Floriade

20 april 2022

Nog vóór de koning uit bezocht ik de Floriade. Ik moest de paviljoens van DP6 en Overtreders W zien, want de architecten kwamen erover praten in de podcast van De Architect, die ik samen met hoofdredacteur Merel Pit maak. Thema van de Floriade is Growing Green Cities, dat van de podcastreeks is bio-based bouwen.

Ook journalisten zijn behept met vooroordelen, en ik had het idee dat het hele bio-based verhaal heel goed en nobel en noodzakelijk is, maar dat het resultaat in de praktijk vezelig en flets en niet zo heel aantrekkelijk eruit zou zien. Nou, het viel me reuze mee.

Overtreders W hebben samen met de De Onkruidenier en Kossmann De Jong een fris, verwelkomend openlucht paviljoen gemaakt. De gevel is gemaakt van geprefabriceerde panelen van kalkhennep gekleurd met de plant meekrap. Doordat het in lagen is opgebouwd ziet het eruit als lagen zachtroze gesteenten. Best wel vezelig, ja, maar ook aantrekkelijk. Bij binnenkomst is een grote plattegrond waarop de herkomst van alles wordt verteld.

DP6 heeft zijn Natural Pavilion gebouwd met een flexibel modulair systeem van hout, waarbij de vloeren en de wanden apart kunnen worden ingevuld. Binnen gaan ze los met een potpourri aan bio-bouwmaterialen, van vlas tot paprikastengels, van riet tot boomschors en in plakken gesneden dukdalven.

Beide paviljoens zijn bedoeld als proeftuin voor de permanente bouw. Maar dan is er nog wel wat op te lossen onderweg. Hoe kom je aan je materialen? Een aannemer weet waar hij zijn beton moet halen, maar hoe kom je aan de balen hennep die je nodig hebt voor je gevelpanelen? Nog zoiets: de certificering. Op hergebruikte materialen kan de bouwer moeilijk een garantie geven. Over één ding was de boodschap geruststellend: de bossen kunnen de toename van het bouwen in hout makkelijk bijhouden. Het hout voor het Natural Pavilion is in 23 minuten in het Nederlandse bosareaal weer aangegroeid, verzekert Staatsbosbeheer.

Tussen deze twee in staat The Growing Pavilion, een rond gebouwtje dat het meeste weg heeft van een snel smeltend ijsje – maar dan van mycelium! Die steelt de show, ook op mijn Instagram account waar hij opvallend veel likes vergaarde. Sommige paviljoens zijn een manifest, andere – zoals deze – zijn een vrolijke attractie waarin een serieuze boodschap is verpakt.

Dat van het lokale en het ‘hergroeibare’ heeft Japan echter niet helemaal begrepen: het bord bij het paviljoen met rieten dak vermeldt dat er elke twee weken verse bloemen uit Japan zullen worden ingevlogen.

De eerste Floriade werd gehouden in 1960. Natuurlijk ging die toen over de naoorlogse spierballenlandbouw, die van nooit meer honger, met de nadruk op de indrukwekkende productie in het kleine maar vruchtbare en technologisch ontwikkelde Nederland. Nu is de agenda heel anders, en zoeken we naar herstel van fouten uit het verleden, met technologie dat een heel ander doel heeft. Dat herstel is immers een creatief proces waar veel vernieuwing aan te pas komt. Dan neem ik graag een beetje vezeligheid op de koop toe.

De vier afleveringen van de podcast van De Architect ‘Merel en Tracy praten door’ over bio-based bouwen gaan live op 9, 16, 23 en 30 mei.

Author profile
Tracy Metz is journalist, auteur en moderator. Ze schrijft voor NRC Handelsblad, Architectural Record en is vaste columnist van Rooilijn

Tracy Metz komt oorspronkelijk uit Californië en kwam na haar studie naar Europa, waar ze in Nederland in de journalistiek terechtkwam. Ze schrijft kritisch, onafhankelijk, met gezag én gevoel voor humor over architectuur, stedenbouw, natuur en landschap – kortom, over onze verhouding tot de gebouwde en natuurlijke omgeving om ons heen. In 2012 richtte ze Stadsleven op, een boeiende live talkshow en digitaal magazine over het leven in steden. Sinds 2013 is zij directeur van het John Adams Institute, het centrum voor Amerikaanse cultuur in Nederland. Haar bijdrage aan het publieke debat over stad en landschap werd in 2016 onderscheiden met de Grote Maaskantprijs. Meer informatie over haar werk vindt u op https://www.tracymetz.nl/

Author profile
Tracy Metz is journalist, auteur en moderator. Ze schrijft voor NRC Handelsblad, Architectural Record en is vaste columnist van Rooilijn

Tracy Metz komt oorspronkelijk uit Californië en kwam na haar studie naar Europa, waar ze in Nederland in de journalistiek terechtkwam. Ze schrijft kritisch, onafhankelijk, met gezag én gevoel voor humor over architectuur, stedenbouw, natuur en landschap – kortom, over onze verhouding tot de gebouwde en natuurlijke omgeving om ons heen. In 2012 richtte ze Stadsleven op, een boeiende live talkshow en digitaal magazine over het leven in steden. Sinds 2013 is zij directeur van het John Adams Institute, het centrum voor Amerikaanse cultuur in Nederland. Haar bijdrage aan het publieke debat over stad en landschap werd in 2016 onderscheiden met de Grote Maaskantprijs. Meer informatie over haar werk vindt u op https://www.tracymetz.nl/

Column gegevens:
Auteur(s):Tracy Metz

20 april 2022

De tekst en tabellen in deze bijdrage zijn gepubliceerd onder een CC BY-NC-ND licentie. Voor hergebruik van foto’s en illustraties dient u contact op te nemen met Rooilijn.
Whatsapp

Reageer op deze column

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.