De Amerikaanse suburb staat onder druk. De woonwijken met grote, vrijstaande eengezinswoningen en lage dichtheden zorgen voor een leefomgeving die volledig is gericht op de auto. Dit doordat voorzieningen te ver weg zijn, geen passend openbaar vervoer bestaat en wandel- en fietspaden vaak ontbreken. Los van de kosten voor de portemonnee en het milieu zorgt al dit autoverkeer ook voor een ongezonde leefstijl. Al een aantal jaren is een beweging gaande om dit soort woonwijken te verdichten, functiemenging aan te brengen en beloopbaar te maken. In dit boek komen verschillende vormgevers aan het woord die demonstreren hoe dit soort slaapwijken meer leven in kunnen worden geblazen. In plaats van het bouwen van een groot overdekt winkelcentrum met enorm parkeerterrein gaat het juist om het introduceren van de menselijke maat in de architectuur, stedenbouw en ontwerp van deze aanstaande stadswijken. Hoewel het boek volledig is gericht op de Amerikaanse excessen, biedt het inspirerende voorbeelden en maatregelen die ook in een Nederlandse ‘bloemkool-‘ of vinexwijk kunnen worden toegepast.
Gerben doet onderzoek naar het gebruik van de openbare ruimte, waaronder de manier waarop kinderen deze gebruiken en ervaren. Dit doet hij bij het lectoraat 'Gezonde leefstijl in een stimulerende omgeving' van De Haagse Hogeschool.
In het verleden was hij werkzaam als onderzoeker bij Onderzoeksinstituut OTB (TU Delft), als adviseur bij KEI kenniscentrum stedelijke vernieuwing, als coördinator van Platform Stad en Wijk en als sociaal projectleider in de Haagse Schilderswijk, en als senior beleidsmedewerker en teamleider bij woningcorporatie Haag Wonen.
In zijn vrije tijd schrijft hij in diverse media en op zijn blog Stadslente over de relatie tussen de geplande en geleefde stad. Met daarbij speciale aandacht voor de manier waarop mensen de openbare ruimte gebruiken. Ook is hij redacteur bij Rooilijn waar hij meerdere jaren de rubrieken 'recensies en signalementen' en 'columns' coördineerde.
0 reacties