Dat straks honderd miljoen reizigers per jaar Utrecht Centraal kunnen aandoen is natuurlijk bewonderenswaardig. Maar als omwonende van een van de drukste treinstations van Nederland inclusief de aanzienlijke spooremplacementen kijk je wellicht toch anders tegen de ontwikkelingen aan. Verschillende redenen spreken voor het wonen in de buurt van een spoorwegstation. Bereikbaarheid staat uiteraard bovenaan deze lijst, maar daartegenover staan ook redenen om stationsbuurten te mijden.
In de negentiende eeuw draaide Nederland goed mee in de industrialisatie en tijden deze periode werd in ons land zowat elke stad of gemeente een spoorwegstation aangelegd, vaak omringd door een nieuwe stadsbuurt. Die stationsbuurten waren dan wel aangelegd aan de hand van detaillistisch uitgewerkte stedelijke plannen, maar ze hadden niet altijd de beste reputatie. Deze reputatie kwam dan ook doordat de stationsbuurt in de grotere steden vaak ook de uitgaansbuurt werd, met veel cafés, hotelletjes en minder koosjere etablissementen, vanwege de constante aanwas van nieuwe reizigers.
De laatste decennia is dit aan het veranderen. Het belang van stations in onze steden neemt, naar voorbeeld van andere landen, alleen maar toe. de grotere stations worden voorzien van enorme winkelcentra, kantoren, restaurants en recent ook steeds vaker woningen. Hier staat overigens tegenover dat kleinere stations in de periferie van de Nederlandse provincies teruggaan naar de basis en enkel transportknoop worden.
Naast de transportfunctie, die op de grotere stations imposante vormen aanneemt, is voor tal van faciliteiten de levendige omgeving van een station erg geschikt. maar in het geval van een woonfunctie is dit niet altijd even passend. Vanwege het treinverkeer rond het spoor maar ook het wegverkeer gerelateerd aan de OV-knoop speelt geluidsoverlast (trillingen) een significante rol. Daarnaast is de invloed van fijnstof ook relevant vor de gezondheid van omwonende van het spoor en stations-locaties in het bijzonder.
De afgelopen jaren zijn in Nederland verschillende frote ontwikkelingen voor wonen nabij het spoor en/of stations bekend geworden. Denk hierbij uiteraard aan Utrecht Centraal maar ook de Cartesiusdriehoek, in het verlengde van de Utrechtse emplacementen en de ontwikkelingen langs het spoor in Amsterdam zoals de transformatie van de Bijlmer Bajes naar een woonwijk. Wordt bij deze ontwikkelingen voldoende rekening gehouden met de mogelijke overlast, ook naar de toekomst toe?
Uiteraard zal bij nieuwe woningen altijd een bewustzijn bestaan over het feit dat men in de buurt van het spoor gaat wonen en ook bouwfysisch zullen de woningen ongetwijfeld gericht zijn op het beperken van overlast. Maar altijd zal een deel overblijven dat niet kan worden opgelost. Mede daarom adviseert het RIVM dan ook om tevens in te zetten op contextuele en persoonlijke factoren, zoals de angst voor versclechtering van de situatie. Transparantie over toekomstplannen kan dit mogelijk tegengaan, en door het gebruik van sociale media over wekelijke treinintensiteiten kunnen verwachtingen worden gemanaged. Maar gebeurt dit ook?
0 reacties