Bedrijventerreinen

Ruimte voor bedrijven

Er moeten veel woningen worden bijgebouwd, er moet ruimte komen voor windmolens en zonnepanelen en we hebben ruimte nodig voor werken en ontspannen. Veel ruimte-opgaven komen samen op het kleine stukje Nederland. In het nieuwe rapport Grote ...

Stadhubs vragen om regionale publiek-private samenwerking

De gemeentelijke autoluwe mobiliteitsplannen staan vol ambities om de logistiek in de binnensteden en woonwijken slim en schoon te maken; minder voertuigen, circulair, kleiner, veiliger en uitstootvrij. Als ik dan in de omgevingsvisies of ...

De mobiliteitstransitie in de Merwedekanaalzone

In tegenstelling tot de VINEX-periode heeft het Rijk geen beslissende rol meer bij de aanwijzing van woningbouwlocaties. Veel locaties liggen nu binnenstedelijk. Zonder goed op elkaar afgestemde investeringen in mobiliteit en infrastructuur op ...

Transformatie Strijp-S

Philips bouwt in Eindhoven vanaf 1915 aan een wereldimperium. Het uit de kluiten gewassen fabrieksdorp van 27 hectare begint echter na 1951 zijn koppositie als productielocatie te verliezen. Het wordt steeds meer een kantoortuin en na 1975 ...

De Binckhorst: transformatie door omgevingsplan

Den Haag groeit jaarlijks met 5000 inwoners en heeft te maken met grote druk op de woningmarkt. Waar eerst grote kantoren het stempel op de arbeidsmarkt drukten, bestaat de laatste jaren een stijgend aantal start-ups in de creatieve industrie en

Havengebied IJmuiden: van handhaving naar ontwikkeling

Sinds twee jaar kunnen gemeenten bedrijveninvesteringszones (BIZ) in stellen als de ondernemers in het gebied daar voorstander van zijn. In IJmuiden is hebben de georganiseerde ondernemers na een periode waarin het tegengaan van illegale ...