Deelscooters zijn succesvol. Ze worden veel en frequent gebruikt blijkt uit de evaluaties van gemeenten. Nou ja, delen? Het zijn natuurlijk huurscooters. Gemeenten ondersteunen de aanbieders met gratis openbare ruimte, propaganda, vergunningen, ...
De vraag rijst wat er als columnist aan relevante informatie over ons eigen land aan lezers van Rooilijn kan worden verstrekt na corona en nu met de oorlog in Oekraïne. Een kleine worsteling, eerlijk gezegd. Als optimist zoek ik dan graag naar ...
Mijn buren klagen over de vele bestelauto’s in de straat. Ze rijden te hard, kinderen kunnen niet meer op straat spelen, ze staan op de weg, in de weg of blokkeren de stoep. De lontjes achter het stuur zijn kort, dus zeggen ze er maar niks ...
Hoewel de groeiende aandacht voor fietsen in steden voor een snelle toename aan fietsonderzoek heeft gezorgd, besteedt het meeste onderzoek vooral aandacht aan fysieke maatregelen in omgevingen waar weinig wordt gefietst. Dit soort onderzoek ...
Na een jarenlange dominantie van de auto in de publieke ruimte is het 'langzame verkeer' weer aan een opmars bezig in de stedenbouw. Steeds meer professionals (en burgers) zien in dat de auto niet alleen staat voor het ultieme gevoel van ...
De auto is voor veel mensen het symbool van persoonlijke vrijheid, status en reistijdwinst. De afgelopen decennia hebben politici, beleidsmakers, stedenbouwers en verkeerskundigen er alles aan gedaan om die idealen te faciliteren. Dit is echter ...
Nederland kent een unieke modal split. Tussen de grote steden is de trein het meest populair. In steden heeft de fiets de voorkeur. Reizen van de zogenaamde groeikernen naar de steden worden overwegend met de auto gemaakt. En alle drie de modaliteitsvormen lijken vast te lopen. De totale capaciteit van de treinen in de ochtendspits wordt regelmatig benut. Fietscongestie- en parkeerproblematiek zijn aan de orde van de dag in steden als Utrecht en Amsterdam. En op de weg wordt filerecord na filerecord gebroken. En juist dat laatste levert meervoudige problemen op. Het wegverkeer zorgt er nog steeds voor dat Nederland de Europese normen voor luchtkwaliteit overschrijdt. Het leidt tot stress bij automobilisten, economische schade en ondermijnt de bereikbaarheid van onze steden.
Steden en snelwegen staan met de rug naar elkaar toe. De snelweg is een barrière die het stedelijke weefsel in stukken snijdt, verpakt in metershoge geluidswallen. In Snelweg X stad is te zien en te lezen hoe zeven interdisciplinaire teams ...