Fiets

Hoe de platformeconomie de publieke ruimten infiltreert

Commercieel gebruik van de publieke ruimte leidt tot semi-publieke ruimte, denk aan straatmarkten en winkelstraten. Waardevolle plekken in de stad die van betekenis zijn voor de stedelijke dynamiek. Zo laat Arnold Reijndorp in zijn column zien ...

Everyday Streets: Inclusive approaches to understanding and designing streets

Het idee dat straten niet louter doorgangen voor verkeer zijn, maar een openbare ruimte met meerdere functies, wordt steeds populairder. Het boek Everyday Streets, geredigeerd door onderzoekers Augustina Martire, Birgit Hausleitner en Jane ...

Opschaalbaarheid van living labs borgen

Onderzoekers en stedelijke professionals zetten steeds vaker living labs in als methode om samen met bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden te ontdekken hoe een idee in de praktijk werkt. Hoe kan daarbij de zogenoemde opschaalbaarheid – ...

Fietsershaat

Er is een beweging in het denken over de inrichting van de stedelijke openbare ruimte, die ervoor pleit dat fietsers zouden moeten leren hun fietsen op verder gelegen plekken te parkeren en naar hun eindbestemming te lopen. De Amsterdamse ...

More than bike lanes: recognising the physical and social characteristics of urban cycling environments

Hoewel de groeiende aandacht voor fietsen in steden voor een snelle toename aan fietsonderzoek heeft gezorgd, besteedt het meeste onderzoek vooral aandacht aan fysieke maatregelen in omgevingen waar weinig wordt gefietst. Dit soort onderzoek ...

Loop! Tien ontwerpprincipes voor een loopvriendelijke omgeving

Na een jarenlange dominantie van de auto in de publieke ruimte is het 'langzame verkeer' weer aan een opmars bezig in de stedenbouw. Steeds meer professionals (en burgers) zien in dat de auto niet alleen staat voor het ultieme gevoel van ...

Zonder extra infrastructuur en vervoer slibt ons land dicht

De VVD vindt het van belang dat iedereen op een snelle manier op het werk, bij familie of op een andere bestemming kan komen, ongeacht het vervoersmiddel dat men kiest. Dat geldt in, maar ook van en naar de stad en de regio. Daarom wil de VVD ...

Tour Groot Amsterdam

In 2020 nam Maurits de Hoog na meer dan 25 jaar afscheid als stedenbouwkundige bij de gemeente Amsterdam. Eropuit gaan en met elkaar bespreken wat je ziet is altijd een van zijn favoriete methodes geweest. Iets wat hij ook organiseerde voor de ...

Designing Streets for Kids

Spelen is een belangrijk mensenrecht, zoals vastgelegd in de UN Convention on the Rights of the Child. Hierin staat aangegeven dat ieder kind het recht heeft op vrije tijd, spel en deelname aan culturele en artistieke activiteiten. Buitenspelen ...

Naar een gezonde stad te voet / Naar een schaalsprong op de fiets

De auto is voor veel mensen het symbool van persoonlijke vrijheid, status en reistijdwinst. De afgelopen decennia hebben politici, beleidsmakers, stedenbouwers en verkeerskundigen er alles aan gedaan om die idealen te faciliteren. Dit is echter ...

Het recht van de snelste: hoe ons verkeer steeds asocialer werd

Eeuwenlang was de straat openbare ruimte, waar iedereen in gelijke mate gebruik van kon maken. Straten waren een ontmoetingsplek en een verblijfsruimte. Daarnaast was de straat het decor van een verkeersmelange, bestaande uit voetgangers, ...

Rijksinterventie voor bereikbaarheid

Nederland kent een unieke modal split. Tussen de grote steden is de trein het meest populair. In steden heeft de fiets de voorkeur. Reizen van de zogenaamde groeikernen naar de steden worden overwegend met de auto gemaakt. En alle drie de modaliteitsvormen lijken vast te lopen. De totale capaciteit van de treinen in de ochtendspits wordt regelmatig benut. Fietscongestie- en parkeerproblematiek zijn aan de orde van de dag in steden als Utrecht en Amsterdam. En op de weg wordt filerecord na filerecord gebroken. En juist dat laatste levert meervoudige problemen op. Het wegverkeer zorgt er nog steeds voor dat Nederland de Europese normen voor luchtkwaliteit overschrijdt. Het leidt tot stress bij automobilisten, economische schade en ondermijnt de bereikbaarheid van onze steden.

Velotopia; the production of cyclespace in our minds and our cities

Amsterdam en Kopenhagen zijn allang niet meer de enige plekken op deze aarde waar de fiets wordt omarmd. Hele regio’s in Nederland zijn met elkaar verbonden door de combinatie van trein en fiets. In andere landen wordt de fiets steeds vaker ...

De beweegvriendelijke stad

De beweegvriendelijke stad is een publicatie van het bureau Urhahn in opdracht van de gemeente Amsterdam. Met deze publicatie wil de gemeente laten zien welk belang zij hecht aan een beweegvriendelijke leefomgeving. Het boekje bestaat uit ...

Bicycle landscape

Bicycle landscape is het resultaat van een project van vijf jaar fietsen door Nederland en het fotograferen van het landschap dat voorbijkomt. De meer dan duizend foto’s die Yorrit Kluitman heeft gemaakt van zijn fietstochten worden vergezeld ...

Experimenteren met big data

Fietsonderzoek is sinds vijf jaar een veel besproken onderwerp binnen de ruimtelijke wetenschap en beleidswereld. Onder druk van duurzaamheidsdoelstellingen, dichtslibbende fietspaden en parkeerproblemen experimenteren steden op verschillende ...

Shared Space is geschikt voor hoogstedelijk gebied

Shared Space is een concept van de wijlen Friese verkeersontwerper Hans Monderman. Het inrichtingsprincipe, vooral bedoeld om de voetganger prioriteit te geven over de auto, is in Friesland en Groningen veelvuldig toegepast, maar meestal in ...

Zoek