Overlast

Hoe de platformeconomie de publieke ruimten infiltreert

Commercieel gebruik van de publieke ruimte leidt tot semi-publieke ruimte, denk aan straatmarkten en winkelstraten. Waardevolle plekken in de stad die van betekenis zijn voor de stedelijke dynamiek. Zo laat Arnold Reijndorp in zijn column zien ...

Deelscooters zijn een blijvertje

Deelscooters zijn succesvol. Ze worden veel en frequent gebruikt blijkt uit de evaluaties van gemeenten. Nou ja, delen? Het zijn natuurlijk huurscooters. Gemeenten ondersteunen de aanbieders met gratis openbare ruimte, propaganda, vergunningen, ...

Nieuwe wijken? Vergeet de buurtlogistiek niet!

Mijn buren klagen over de vele bestelauto’s in de straat. Ze rijden te hard, kinderen kunnen niet meer op straat spelen, ze staan op de weg, in de weg of blokkeren de stoep. De lontjes achter het stuur zijn kort, dus zeggen ze er maar niks ...

Wonen in de luwte: spoedzoekers op Veluwse vakantieparken

Er is steeds meer aandacht voor spoedzoekers op de woningmarkt die tussen wal en schip vallen en noodgedwongen hun toevlucht nemen tot informele woonoplossingen. Vakantieparken met weinig toekomstperspectief worden steeds vaker onderdeel van ...

Noise Landscape: a spatial exploration of airports and cities

The Noise Landscape delivers a thorough, timely and comprehensive study of airports and the expansive areas surrounding them, as examples of contentious contemporary urbanized landscapes. Noise Landscapes are defined as “a specific environment ...

Wonen bij snelwegen: lust of last?

Wonen bij snelwegen wordt vaak geassocieerd met negatieve effecten zoals geluid, luchtverontreiniging en barrière effecten. Maar er zijn ook voordelen, zoals een betere bereikbaarheid als een oprit in de buurt is. Daarnaast zijn er andere ...

Zoek