Infrastructuur

Fietsershaat

Er is een beweging in het denken over de inrichting van de stedelijke openbare ruimte, die ervoor pleit dat fietsers zouden moeten leren hun fietsen op verder gelegen plekken te parkeren en naar hun eindbestemming te lopen. De Amsterdamse ...

Ruimtelijke ordening: wel een kader en daarbinnen ruimte geven

Ruimtelijke Ordening? Als sociaal geograaf vind ik het heerlijk om hiermee bezig te zijn. En wat een voorrecht is het, dat ik dit in mijn portefeuille kreeg toen ik tussentijds in de Tweede Kamer kwam in juni 2019. Nederland is een prachtig ...

Ondergrondemancipatie in ruimtelijke planning: een agenda

Of het nu gaat om de energietransitie, klimaatadaptatie of verdere verdichting in steden: in de ondergrond wordt naar oplossingen gezocht en vaak ook gevonden. Dat is mooi, maar zorg is op zijn plek. Op strategisch ruimtelijk planniveau spelen ...

Zonder extra infrastructuur en vervoer slibt ons land dicht

De VVD vindt het van belang dat iedereen op een snelle manier op het werk, bij familie of op een andere bestemming kan komen, ongeacht het vervoersmiddel dat men kiest. Dat geldt in, maar ook van en naar de stad en de regio. Daarom wil de VVD de

Stedenbouw: kern en perspectieven

De stedenbouwkunde schept de ruimtelijke condities voor het functioneren van de samenleving. De stedenbouw gaat immers niet alleen over het plaats bieden aan gebouwen in een bepaalde ruimte, maar schept via die inrichting ook de condities voor ...

Tour Groot Amsterdam

In 2020 nam Maurits de Hoog na meer dan 25 jaar afscheid als stedenbouwkundige bij de gemeente Amsterdam. Eropuit gaan en met elkaar bespreken wat je ziet is altijd een van zijn favoriete methodes geweest. Iets wat hij ook organiseerde voor de ...

Integraal ontwerpen door routines en verbeeldingskracht

Maatschappelijke uitdagingen als klimaatadaptatie, energietransitie, hittebestrijding of waterafvoer vragen om een slimme inrichting van de grond onder onze steden. Dat vergt een integrale afweging van mogelijkheden en belangen over de grenzen ...

Designing Streets for Kids

Spelen is een belangrijk mensenrecht, zoals vastgelegd in de UN Convention on the Rights of the Child. Hierin staat aangegeven dat ieder kind het recht heeft op vrije tijd, spel en deelname aan culturele en artistieke activiteiten. Buitenspelen ...

Informatiestromen organiseren tussen boven- en ondergrond

Het integreren van ondergrondse en bovengrondse informatie in ontwerpen van infrastructurele projecten vergt een continue stroom van informatie over bestaande ondergrondse infrastructuur binnen een projectteam dat aan een bovengronds project ...

Stedelijke ontwikkeling in een nieuwe dimensie

De ondergrond is het fundament onder onze leefomgeving. Dit bewustzijn ontwaakt bij de integrale aanpak die noodzakelijk is voor het aangaan van de uitdagingen van de komende decennia. Tegelijkertijd dringt het besef door dat we te weinig en ...

Integrale Leidingen Tunnel Zuidas: onbeheer(s)baar?

“Blije passanten, blije kabelaars” kopt het Parool in 2018 over de Integrale Leidingen Tunnel onder de Amsterdamse Zuidas. Doordat kabels en leidingen in één tunnel zijn gebundeld, zijn graafwerkzaamheden voor onderhoud of aanleg van nieuwe ...

De ondergrond terug op de ruimtelijke agenda

De aandacht voor de ondergrond was het afgelopen decennium tanende in ruimtelijke planning. Grootschalige milieuoperaties uit de jaren tachtig en negentig waren afgerond. Nieuw beleid was niet meer nodig. Bodemprofessionals zochten hun heil in ...

Naar een gezonde stad te voet / Naar een schaalsprong op de fiets

De auto is voor veel mensen het symbool van persoonlijke vrijheid, status en reistijdwinst. De afgelopen decennia hebben politici, beleidsmakers, stedenbouwers en verkeerskundigen er alles aan gedaan om die idealen te faciliteren. Dit is echter ...

De mobiliteitstransitie in de Merwedekanaalzone

In tegenstelling tot de VINEX-periode heeft het Rijk geen beslissende rol meer bij de aanwijzing van woningbouwlocaties. Veel locaties liggen nu binnenstedelijk. Zonder goed op elkaar afgestemde investeringen in mobiliteit en infrastructuur op ...

Het ruimtelijk algemene-evenwichtsmodel als instrument voor duurzame verstedelijking

Effecten van het voorgenomen ruimtelijk-economisch beleid kunnen goed in beeld worden gebracht met behulp van ruimtelijke algemeen-evenwichtsmodellering. Deze benadering maakt het mogelijk om complexe samenhangen tussen locatie-gedrag van ...

Five Rules for Tomorrow’s Cities

Hoe we onze steden de komende decennia ontwerpen is van cruciaal belang voor onze planeet. Om te voorkomen dat de wereldwijde temperatuur stijgt, moet het lozen van overmatig broeikasgas in de atmosfeer worden voorkomen. Aangezien ongeveer ...

Green Infrastructure

Om natuur en natuurlijke processen te beschermen en te versterken, dienen ze te worden geïntegreerd in de ruimtelijke ordening en territoriale ontwikkelingen. Op deze manier kan in zowel landelijke als stedelijke omgevingen een gepland netwerk ...

Ruimtelijke ontwikkeling bij ondergrondse ingrepen

Grote opgaven zoals de energietransitie, klimaatverandering en verstedelijking vragen om ruimte in de ondergrond, bijvoorbeeld om bodemenergie te winnen, CO2 op te slaan of voor het aanleggen van warmtenetten. Deze ondergrondse ingrepen hebben ...

Soft City: building density for everyday life

In 2010 schreef Jan Gehl - architect en voormalig professor aan de Royal Danish Academy of Fine Arts - een van de meest inspirerende boeken over steden: Cities for People. Verplichte vakliteratuur voor iedereen die wil weten hoe je de publieke ...

Rijksinterventie voor bereikbaarheid

Nederland kent een unieke modal split. Tussen de grote steden is de trein het meest populair. In steden heeft de fiets de voorkeur. Reizen van de zogenaamde groeikernen naar de steden worden overwegend met de auto gemaakt. En alle drie de modaliteitsvormen lijken vast te lopen. De totale capaciteit van de treinen in de ochtendspits wordt regelmatig benut. Fietscongestie- en parkeerproblematiek zijn aan de orde van de dag in steden als Utrecht en Amsterdam. En op de weg wordt filerecord na filerecord gebroken. En juist dat laatste levert meervoudige problemen op. Het wegverkeer zorgt er nog steeds voor dat Nederland de Europese normen voor luchtkwaliteit overschrijdt. Het leidt tot stress bij automobilisten, economische schade en ondermijnt de bereikbaarheid van onze steden.