Stellingen

Gezonde leefomgeving: kwestie van gedrag of gebied

Gezonde leefomgeving: kwestie van gedrag of gebied

In de laatste decennia is ons begrip van gezondheid ingrijpend veranderd. Waar het vroeger vooral ging om afwezigheid van ziekte, wordt gezondheid tegenwoordig gezien als het vermogen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Dat noemen we positieve gezondheid. In Nederland groeit de laatste jaren, o.a. door de aankomende Omgevingswet, de aandacht voor de ‘gezonde leefomgeving’. Deels een nieuw thema, in ieder geval onder deze noemer, deels een onderwerp zo oud als de ruimtelijke ordening zelf. Van oudsher ging de koppeling tussen gezondheid en ...

Anna Herngreen

vs. Marloes van der Klauw

Ruimtelijke ordening: wel een kader en daarbinnen ruimte geven

Ruimtelijke ordening: wel een kader en daarbinnen ruimte geven

Ruimtelijke Ordening? Als sociaal geograaf vind ik het heerlijk om hiermee bezig te zijn. En wat een voorrecht is het, dat ik dit in mijn portefeuille kreeg toen ik tussentijds in de Tweede Kamer kwam in juni 2019. Nederland is een prachtig land, waar de ruimte beperkt is, en we voor opgaven en keuzes staan die belangrijk zijn voor nu en voor de toekomst. Daar wil ik aan bijdragen. Het belang van ruimtelijke ordening is misschien wel groter dan ooit. We moesten de ruimte in Nederland altijd al goed verdelen. Maar juist nu is er een aantal enorme opgaves op het gebied van energie, ...

Kelly Regterschot (VVD)

vs. Faissal Boulakjar (D66)

Zonder extra infrastructuur en vervoer slibt ons land dicht

Zonder extra infrastructuur en vervoer slibt ons land dicht

De VVD vindt het van belang dat iedereen op een snelle manier op het werk, bij familie of op een andere bestemming kan komen, ongeacht het vervoersmiddel dat men kiest. Dat geldt in, maar ook van en naar de stad en de regio. Daarom wil de VVD de komende jaren investeren in auto-, spoor-, vaar-, én fietswegen. De grootste bereikbaarheidsknelpunten pakken we daarbij het eerste aan. Ook wordt er geïnvesteerd in internationale (trein)verbindingen, zodat voor korte afstandsreizen voor een duurzaam alternatief voor het vliegtuig kan worden gekozen. Ondanks dat we ook na de coronacrisis vaker

Mark Harbers (VVD)

vs. Cem Laçin (SP)

De tijd van Welstand is voorbij

De tijd van Welstand is voorbij

In Nederland is nagenoeg alles in het ruimtelijk domein geregeld. Zo ook de esthetiek. Tegelijkertijd is deze nauwe esthetische beoordeling aan kritiek onderhevig. Drie redenen waarom de tijd van Welstand voorbij is. Allereerst leidt welstand tot een bepaalde mate van willekeur. Over smaak valt te twisten. In de Volkskrant van juli 2020 pleit architect Olderwater dan ook voor het vaststellen van objectieve stedenbouwkundige kaders zoals ook in Duitsland het geval is. Binnen die kaders geniet een opdrachtgever of architect vervolgens de vrijheid om de expressie te bepalen. Je zou zelfs ...

Maarten Markus

vs. Caroline Bos

Crisis of kans voor de Carribean

Crisis of kans voor de Carribean

Massatoerisme kan ontwrichtend werken voor natuur en maatschappij. En veel van de uitgaven van toeristen komen lang niet altijd terecht bij de lokale gemeenschap. De Corona-crisis heeft het toerisme wereldwijd een halt toegeroepen. Deze disruptie kan ook een kans zijn om toerisme-intensieve economieën te veranderen naar een meer veerkrachtige en duurzame economie. De Caribische eilanden zijn een concreet voorbeeld van relatief kleine eilanden die normaal veel toeristen mogen verwachten. Met name de cruiseschepen zorgen voor grote pieken toeristen en een piekdruk op voorzieningen, ...

Maarten Markus

vs. Jillian Student

COVID-19: een kans voor een versnelde energietransitie

COVID-19: een kans voor een versnelde energietransitie

Zolang COVID-19 nog altijd om zich heen grijpt, ligt de eerste prioriteit uiteraard bij de volksgezondheid. Tegelijkertijd moeten we waken voor het risico dat andere belangen zonder kritische overwegingen naar de achtergrond verdwijnen. Dit is een serieus risico voor het eerder behaalde momentum van de energietransitie in relatie tot het behalen van de klimaatdoelen. Een combinatie van meer hernieuwbare elektriciteit en minder elektriciteit uit kolen lijkt de wereldwijde stijging van CO2 in 2019 een halt toe te roepen, maar de uitdaging om de uitstoot verder terug te dringen blijft van

Diederik de Koe

vs. Derk Loorbach

Natuurbeleid mist handelingsperspectief

Natuurbeleid mist handelingsperspectief

Het falende Programma Aanpak Stikstof (PAS) legt een grote zwakte van sectoraal gedreven natuurbeleid weer. Toenemende kennis over de negatieve effecten van verschillende industrieën leidt tot eendimensionale maatregelen die zich lijken op te stapelen. Het gevolg is dat een sector zoals de landbouw binnen een productiegedreven business model steeds meer compenserende maatregelen moeten nemen om de negatieve effecten te mitigeren. Dat leidt tot een impasse waarbij productie-gedreven landbouwondernemingen vanuit natuurbescherming geredeneerde normen klem worden gezet.

Maarten Markus

vs. Hens Runhaar

De gevolgen van woonfuncties nabij het spoor

De gevolgen van woonfuncties nabij het spoor

Dat straks honderd miljoen reizigers per jaar Utrecht Centraal kunnen aandoen is natuurlijk bewonderenswaardig. Maar als omwonende van een van de drukste treinstations van Nederland inclusief de aanzienlijke spooremplacementen kijk je wellicht toch anders tegen de ontwikkelingen aan. Verschillende redenen spreken voor het wonen in de buurt van een spoorwegstation. Bereikbaarheid staat uiteraard bovenaan deze lijst, maar daartegenover staan ook redenen om stationsbuurten te mijden. In de negentiende eeuw draaide Nederland goed mee in de industrialisatie en tijden deze periode werd in ...

Diederik de Koe

vs. Jasper van Emstede

‘Echte’ inspraak is bij burgerparticipatie vaak afwezig

‘Echte’ inspraak is bij burgerparticipatie vaak afwezig

Burgerparticipatie gaat over het betrekken van de burger bij overheidszaken. Dit roept direct de vraag op of de overheid de burger wel echt volledig wil betrekken bij overheidszaken. Daarnaast kan je je afvragen of de burger wel betrokken kan worden bij overheidszaken. Dit lijken gemakkelijke vragen, maar de antwoorden op deze vragen bepalen in grote mate de kans van slagen van goede burgerparticipatie en tot op zekere hoogte van maatschappelijke democratie. Maatschappelijke democratie is inspraak, betrokkenheid en zeggenschap van mensen over hun maatschappelijke omgeving, zoals ...

Diederik de Koe

vs. Daan de Bruijn

Rijksinterventie voor bereikbaarheid

Rijksinterventie voor bereikbaarheid

Nederland kent een unieke modal split. Tussen de grote steden is de trein het meest populair. In steden heeft de fiets de voorkeur. Reizen van de zogenaamde groeikernen naar de steden worden overwegend met de auto gemaakt. En alle drie de modaliteitsvormen lijken vast te lopen. De totale capaciteit van de treinen in de ochtendspits wordt regelmatig benut. Fietscongestie- en parkeerproblematiek zijn aan de orde van de dag in steden als Utrecht en Amsterdam. En op de weg wordt filerecord na filerecord gebroken. En juist dat laatste levert meervoudige problemen op. Het wegverkeer zorgt er nog steeds voor dat Nederland de Europese normen voor luchtkwaliteit overschrijdt. Het leidt tot stress bij automobilisten, economische schade en ondermijnt de bereikbaarheid van onze steden.

Maarten Markus

vs. Toon Meelen