De VVD vindt het van belang dat iedereen op een snelle manier op het werk, bij familie of op een andere bestemming kan komen, ongeacht het vervoersmiddel dat men kiest. Dat geldt in, maar ook van en naar de stad en de regio. Daarom wil de VVD de komende jaren investeren in auto-, spoor-, vaar-, én fietswegen. De grootste bereikbaarheidsknelpunten pakken we daarbij het eerste aan. Ook wordt er geïnvesteerd in internationale (trein)verbindingen, zodat voor korte afstandsreizen voor een duurzaam alternatief voor het vliegtuig kan worden gekozen.
Ondanks dat we ook na de coronacrisis vaker thuis zullen werken, zal de drukte de komende jaren toenemen. We hebben te maken met een stijgende bevolkingsgroei. Waar de SP ervoor kiest om te investeren in het openbaar vervoer, ten koste van het asfalt, kiest de VVD er nadrukkelijk voor ook te investeren in onze autowegen. Er zijn immers altijd mensen die afhankelijk zijn van de auto, en ook het vrachtverkeer zal goed moeten kunnen doorstromen om ook in de toekomst goederen op tijd op plaats van bestemming te krijgen. Goederen die ook efficiënt over het water en het spoor kunnen worden vervoerd, verplaatsen we naar die vervoersmodaliteiten, de zogeheten modal shift. Zo vermindert de druk op het wegennet en is er meer ruimte voor goederen die enkel over de weg kunnen worden vervoerd.
Voor de VVD staat daarnaast verkeersveiligheid hoog in het vaandel, iedereen moet immers veilig van A naar B kunnen. Daarom gaan we komende jaren door met het uitvoeren van het strategisch plan verkeersveiligheid, om het aantal verkeersslachtoffers verder te verminderen. Ook verlagen we de boetens voor kleine overtredingen en verhogen we de boetes voor zwaardere overtredingen. Bij herhaalde overtredingen neemt de hoogte van de boete toe. Zo pakken we verkeersovertreders die blijvend de veiligheid in het geding brengen, aan. Ook vinden we het van belang dat buitenlandse verkeersovertreders hun boetes in Nederland betalen. Hier moeten Europese afspraken voor worden gemaakt. De VVD is daarnaast tegen drank- en drugsgebruik achter het stuur. Daarom zetten we in op gevangenisstraffen in plaats van taakstraffen voor deze overtredingen. Voor recidivisten volgt een levenslange rijontzegging.
Ook in het OV moet je je veilig kunnen voelen. Daarom vergroten we de sociale veiligheid door bijvoorbeeld meer camerabewaking en het dichtlaten van de toegangspoortjes op meer treinstations. Reizigers die zich ernstig misdragen, krijgen een permanent OV-verbod. Ook de boete voor zwartrijden wordt wat ons betreft verhoogd.
Verder zet de VVD in op Mobility as a Service (Maas) waarbij de wensen van de reiziger centraal staan. Via een app kun je je reis met bijvoorbeeld een deelauto, deelfiets, de tram of taxi plannen, boeken en betalen. Ook investeren we in multimodale overstappunten, waar verschillende vervoersstromen bij elkaar komen en zorgen we voor een goede toegankelijkheid van openbaar vervoer en overige vervoersvoorzieningen zoals de belbus en regiotaxi.
Met bovenstaande, maar ook andere investeringen en maatregelen wil de VVD ervoor zorgen Nederland voor iedereen op een veilige manier bereikbaar te houden.
Mark Harbers werkte hij als communicatieadviseur, als politiek assistent van minister Zalm en als wethouder in Rotterdam voor de VVD. Daarna werd hij Kamerlid en was in 2017 staatssecretaris van Justitie en Veiligheid.
Eerder was Cem onder andere bestuurder en onderhandelaar van de FNV.
0 reacties